Nieuws

Verassende Animatievideo Van Nieuwe Single BAAS

juni 30, 2017

Deze zomer laat Jeffrey weer van zich horen en is hij terug met zijn nieuwe nummer ‘Baas’! Het nummer speelt in op de ‘problemen’ binnen relaties en de verschillen tussen mannen en vrouwen. Ontzettend herkenbaar! Jeffrey voelt zich de man, maar als hij weer thuis is dan is de vrouw toch echt de baas en voelt Jeffrey zich weer een klein ventje.

Made In Hengelo
De muziekvideo is geschoten door AlienTrick en bevat verschillende, unieke technieken. Met behulp van motion graphics zijn er op ludieke wijze verrassende elementen aan de muziekvideo toegevoegd. Het gebruik van animatie in ‘reallife’ is iets wat je niet vaak terugziet in hedendaagse muziekvideo’s. Daarnaast is er gebruik gemaakt van additioneel audiodesign (geluidseffecten), cartoon shading en grading (kleurcorrectie). De productie voor de video werd in samenwerking met JBL, Brok en Erik Journée uitgevoerd.

Net als bij AlienTrick liggen Jeffreys roots in Hengelo, wat zorgde voor veel raakvlakken en een perfecte match!

De single is nu te downloaden via iTunes: 

http://itunes.apple.com/nl/album/baas/id1252906820?i=1252906823

 

Nieuws

TC Tubantia

mei 20, 2017

Cabaret, rap, stand-upcomedy, acteren. Jeffrey Spalburg kon al zoveel en nu is hij jazzzanger bovendien. In het najaar gaat hij ook nog eens een roman schrijven. „Het zit in mijn karakter, denk ik.”

Theo Hakkert

Wat geef je door? Sinds Jeffrey Spalburg (Hengelo, 1971) vader is, denkt hij daar geregeld over na. Zijn gedachten grijpen terug op familieverhalen. Hoe zijn vader, destijds in Suriname, al jong moest bijdragen aan het gezin. „Elke morgen om half vijf liep hij naar de markt in Paramaribo. Drie kwartier lopen heen. Om de eieren te verkopen van het erf waar hij woonde. Van het geld moest hij groente kopen, of vlees als hij een goede dag had, en dan moest hij weer drie kwartier teruglopen naar huis. En dan nog een half uur naar school lopen.”

Wellicht was het voor zijn vader niet uitzonderlijk. „Hij deed in ieder geval nooit stoer van: dit moest ik vroeger doen. Toen ik vader werd, besefte ik hoe heftig het verhaal was. Een offer om te leven. En om verder te komen. Wat heb ik mijn zoontje nou eigenlijk te vertellen? Dat ik een keer in de file stond, op weg naar Hengelo? Dat zijn toch geen verhalen. Wat me vandaag toch is overkomen, jongen! Ik was wel een half uur te laat!”

Je vader vertelde er wel over?

„Als je er naar vroeg. Hij kon heel mooi vertellen. Hij stond voor de klas, hij kon het goed overbrengen. Ze waren heel erg arm, dat heeft hij wel eens gezegd. Misschien was het nog wel erger dan hij ons zei. Zo jong, en dan voor de boodschappen moeten zorgen.”

Jeffrey Spalburg vertelt het met een serieuze blik, maar dan klaart zijn gezicht op. „Ik mocht voetballen. Hij mocht niet voetballen. Mijn oma was bang dat hij wat zou breken, en dat konden ze niet betalen. Ik mocht gewoon bij Achilles ’12 voetballen.”

Wat hebben we het toch goed.

„Maar dat is ook zo. Heel veel mensen realiseren zich niet hoe goed ze het hebben. Er wordt ontzettend veel ge- klaagd en er is veel onvrede. Maar als je de dingen naast elkaar zet: in Nederland is ook veel armoede geweest. Veel armoedeverhalen die van toepassing waren op mijn vader, had je hier ook. Mijn moeder komt ook niet uit een rijk gezin. Alleen rijk aan kinderen, zeven, en verhalen over barre winters. En het is nog niet eens zo lang geleden. Het is de generatie vóór de onze. Hoor toch wat ik zeg. Ik begin een oude lul te lij- ken.”

Of hij denkt nog verder terug. Aan zijn overgrootmoeder. „Zij was een vrouw die in Suriname voor een rijke witte familie moest koken. Ze had een heel getalenteerde zoon, maar er was geen geld om te studeren. Maar omdat hij de maaltijden die zij aan de meester in het huis gaf zo op prijs stelde, heeft ze gewoon een keer de vraag gesteld. Wat not done was, want je moest wel je positie weten tegenover degene die bo- ven je stond. Zo werd hij een van de eerste zwarte mannen met een machinistendiploma. Hij laveerde met de tankers tussen Venezuela en Curaçao. Van het geld dat hij verdiende, is uit- eindelijk het huis gebouwd waar mijn vader geboren is. Dat soort verhalen, prachtig. Het zijn de dingen die je wilt doorgeven.”

Jeffrey Spalburg heeft dit soort verhalen verwerkt in zijn cabaretprogram-ma’s, maar ze zullen ook de basis vormen van de roman die hij gaat schrijven. Dit najaar moet het gebeuren. Christine Otten staat hem daarbij terzijde. Hij speelt momenteel in de voorstelling Swingin’ Harlem en die wordt volgend jaar hernomen. Tussendoor heeft hij vier maanden.

Kun je dat doen naast al jouw andere activiteiten?
„Dit wordt afzonderen, denk ik, omdat ik er geen ervaring mee heb. Als je schrijft, kom je op veel associaties, plek- ken waarvan je niet wist dat ze ook bij het verhaal hoorden. Zo gaat het bij mij. Als ik met het een bezig ben, versterkt het dat andere. Ben ik met muziek bezig, dan schrijf ik met mijn linkerhand een paar comedy-ideeën op. En andersom. Ik ben er nog steeds niet over uit hoe dat komt.”

Dit gaat niet meer anders worden?

„Je kunt jezelf niet veranderen, in die zin. Later als ik groot ben ga ik dit en dit doen, dat is een denkfout. Klinkt leuk,

maar je blijft wel de persoon die je bent.”

De persoon die Jeffrey Spalburg altijd al was, wist op jonge leeftijd dat hij naar de toneelschool wilde. „Ik was problematisch op de lagere school, had te veel energie. Ik werd bestempeld als vervelend en kon nooit mijn mond houden.” Hij heeft veel te danken, zegt hij, aan Rinus Morsink, zijn leraar op de Plechelmusschool. „Hij kon het kanaliseren, die energie van mij, door muziek te maken of theater. Daar bloeide ik he- lemaal van op. Ik heb inderdaad toneelschool gedaan, maar ik doe nu iets an- ders dan waarvoor ik ben opgeleid. Cabaret, kleinkunst.”

Kan het ook zijn dat je té veelzijdig bent?
„Soms denk ik daar wel eens over na. Wat maakt dat je alles goed kunt, maar nergens in uitblinkt? Het zit in mijn ka- rakter, denk ik. Ik vind veel dingen leuk en dan doe je ze met overtuiging. Het komt ook door de omstandigheden waarin ik ben opgegroeid. Ik ben niet Surinaams, maar ook geen Tukker: ik zit ergens tussenin. Ik ben geen muzikant, geen acteur: ik zit ergens tussenin. Ik ben gewoon alles tegelijk.”

Je hebt niet het gevoel dat je ergens thuis bent.
„Thuis is soms eerder ‘a state of mind’ dan een plek. Thuis in Amsterdam, thuis in Hengelo, thuis in Suriname. Ik ben nooit thuis, denk ik.”

De lijst van programma’s en voor- stellingen waarin hij te zien is geweest of aan heeft bijgedragen, is imposant. Speelfilms, televisie (onder meer De Groote Markt 30 voor RTV Oost), vier cabaretprogramma’s, en natuurlijk de hit Hengelo-o-o. „Door de clip viel alles op z’n plek toen. Als het dan gebeurt, word je geleefd. Die dag ging de clip vi- ral en was zelfs in het NOS Journaal. De telefoon stond roodgloeiend, de hele tijd. Interviewaanvragen non-stop. Zo bizar, zo heftig, zo intens. En toen was het al even snel, pats, weer weg. Een- dagsvlieg, riepen ze toen. Nee, ze ma- ken er zelf een eendagsvlieg van. Ik was er daarvoor al en ik ben nog steeds be- zig. Ik heb het nooit gedaan om be- roemd te worden of te scoren. Op een gegeven moment weet je pas waarom

je iets doet zoals je het doet. In het be- gin doe je dingen omdat je ze leuk vindt, of om je te profileren, of als over- levingsmechanisme.”

Een heel verschil met nu. Hengelo-o-o is nog maar vijf jaar geleden. Zo snel gaat de tijd. „De generatie nu kijkt wat er te halen valt en heeft geen oog voor de weg er naar toe. Veel raps die online gelijk miljoenen hits hebben. Come- dians met veel aanhang op social media die daardoor makkelijk kunnen scoren. De hele weg er naar toe, we legden die af omdat we dat moesten doen, van onszelf. Zij doen het om te zien wat er te halen valt. Een heel andere insteek. Vroeger moest je les nemen, talenten- jachten aflopen. Nu is het: als de stoel op televisie omdraait ben je binnen. Ze maken een deal, brengen een plaat uit en brengen je onder bij shows.”

Maar het beklijft niet.

„Nee. Het gaat veel te snel. Er is geen periode van groei.”

Aan alles wat hij doet, heeft hij zo pas jazzzang toegevoegd. Vanavond staat Jeffrey Spalburg in Almelo met de voorstelling Swingin’ Harlem. Hoe dat zo? „Ben van den Dungen heeft mij gevraagd, een van de beste saxofonisten van Nederland. Ik ken hem nog uit de periode dat ik in een jazzdancebandje zat, als rapper en mc. Ik vertelde hem dat ik een programma wilde ontwikkelen met muziek en cabaret. Ontwikkel dat maar bij ons, zei hij. Hij zag in mij een zanger, ik was er onzeker over.”

Van den Dungen liet hem stukken van Cab Calloway zingen, gecoacht door zangeres Deborah Carter. Stukken uit Swingin’ Harlem, een muziekthea- tervoorstelling over de ontwikkeling van de Newyorkse wijk Harlem in de jaren 20 en 30. De zwarte bevolking van de VS vluchtte in die jaren naar het noorden. In Harlem ontstonden jazz- clubs en theaters. Cab Calloway en Duke Ellington zetten de toon. „De wijk werd een vrijplaats voor cultureel ondernemerschap.”

Van den Dungen gooide hem voor de leeuwen op het jazzfestival Leusden. „Gelijk meedoen, vond hij, terwijl ik alleen wilde kijken. Ik was supernerveus, maar het ging goed.” Nu is hij een van de vocalisten van Swingin’ Harlem. „Wat ik zo mooi vind, is dat het ergens ook actueel is. Het gaat hier over vluchtelingen die veel hebben opgebouwd. Vluchten kan ook een zegen zijn.”

Hoe sterk is jouw band met Hengelo eigenlijk nog?
„Ik ben er geboren, dus die band is er en blijft er. Het bekende gezegde: je kunt de Tukker wel uit Twente halen, maar Twente niet uit de Tukker.” In één adem verder: „Wat mij laatst opviel: Twentse houtsnijwerken aan oude boerderijen hebben allemaal betekenis. Stiepeltekens zijn er in Suriname ook. Vooral in de binnenlanden, waar de marrons leven, de weggelopen slaven. Zij doen veel met houtsnijwerk. Al zie je dat langzaam verdwijnen, terwijl het zo mooi is. De kleuren ook, de kennis van hoe je een hoofddoek bindt.”

Hij trekt de lijn zo door naar het Twents. „Kleine dorpsscholen in Twente hebben het moeilijk. Net als de Twentse taal. Zo jammer. Het Twents is zo economisch. Niet te veel woorden. Daardoor kun je precies de kern raken. Dat is veel sterker dan vijf zinnen.”

Heb je daar nu meer belangstelling voor gekregen dan toen je in Hengelo zat?
„Natuurlijk. Als je in Hengelo woonde, wilde je daar niet wonen. Zo snel mo- gelijk weg. En nu houdt het me bezig.”

‘Swingin’ Harlem’ is vanavond te zien in Hof88, Almelo. Aanvang 20.15 uur.

Tekst: Theo Hakkert, Fotografie: ©Carlo Ter Ellen

Nieuws

Mijn Boekenkast

april 18, 2017

In het WIT Wonen magazine van deze maand geef ik een kijkje in mijn boekenkast.

 

“Taal Is Mijn Instrument”

Als kind kon hij nog geen minuut z’n mond houden. als je alle guldens optelt die zijn ouders hem vroeger beloofden in ruil voor een beetje stilte, was hij nu miljonair geweest. Maar het heeft hem wel gebracht waar hij nu is, taal is zijn instrument.

“Ik ben opgegroeid in een huis vol boeken”, vertelt Jeffrey. “Bij ons thuis waren boeken altijd binnen handbereik. Mijn vader was een groot liefhebber. Zijn belangstelling was heel breed: historische romans, literatuur, maar ook kookboeken en boeken over Suriname hadden zijn belangstelling. Onze roots liggen daar. Als ik een vraag over Suriname had, liep mijn vader de zoldertrap op om terug te komen met een boek dat mijn vraag beantwoordde. Dat heeft me geholpen mijn identiteit te vinden. Hoewel ik geboren en getogen ben in Hengelo, was ik een buitenbeentje met mijn bruine huid. Als ik daarom weer eens wat naar m’n hoofd geslingerd kreeg, hield ik me staande met humor en relativering, dus met woorden.”

Hengelo-o-o

Als je intikt wat Jeffrey Spalburg allemaal doet of gedaan heeft, ga je spontaan hyperventileren. Hij is niet alleen cabaretier, stand-up comedian, (film) acteur, zanger, tekstschrijver voor theater en televisie, maar ook literaire talkshow host. Hij schreef en speelde de solotheatervoorstellingen ‘Brommers Kiek’n, Spiekerboks, Thuus en Baas en natuurlijk was er die grote hit, die heel Nederland kent: Hengelo-o-o.

Mounir Samuel

“Wat ik doe, is verhalen vertellen, of ik nu optreed of een tekst voor comedy, cabaret, een songtekst of een column maak. Of ik nog tijd heb om te lezen? Ja hoor, ik presenteer met romanschrijfster Christine Otten een literaire revue in Amsterdam en daar moet ik natuurlijk voor lezen. We hebben andere schrijvers te gast, zoals de publicist en politicoloog Mounir Samuel, die als vrouw werd geboren. Zijn boek ‘Liefde is een rebelse vogel’ is echt het mooiste wat ik de afgelopen tijd gelezen heb, een prachtig geschreven liefdesverhaal. Maar ook het boek ‘We hadden liefde, we hadden wapens’ van Christine Otten is een favoriet van mij. Om met die schrijvers over hun boeken te kunnen praten, is echt een kick. Soms noem je een zinnetje dat je extra heeft geraakt en dan komt het verhaal erachter los. Daardoor krijgt het heel veel body.”

Boek Schrijven

“Na vier avondvullende soloproducties, zit ik nu in de jazzvoorstelling Swingin’Harlem. Ik ben daarin gerold als cabaretier op een stand up achtige manier. Ik zing ook, veel nummers uit de Harlem renaissance, van o.a. Cab Calloway en teksten van mezelf. Maar ik wil ook de tijd nemen om een boek te schrijven. Dat zit al lang in mijn hoofd en dat wil eruit!”

“Toen mijn vader overleed, moesten wij, zijn vier kinderen, het ouderlijk huis leeghalen. Mijn moeder verhuisde met ons mee en zo zaten wij weekenden achter elkaar tussen de stapels boeken. Al die boeken gingen door onze handen en dat maakte zoveel herinneringen los. De boeken brachten ons bij elkaar. Het was en is voor mij een rijke bron om uit te putten.” ⬦

Tekst: Feya Wouda, Fotografie: ©Mo Barends.

 

Nieuws

Jazzy Jeff

september 27, 2016

Dit seizoen even geen eigen voorstelling voor Jeffrey. Hij staat dan namelijk op de planken in Swingin’ Harlem, een van de grootste muziekproducties van dit moment. Samen met de top van de Nederlandse Jazz tourt hij langs alle theater in Nederland.

Swingin’ Harlem neemt je mee diep in de nachtclubs van de New Yorkse wijk Harlem, waar jazz de belangrijkste bijzaak van het leven was. De hevige concurrentie en losse sfeer zorgden voor de bloei van spannende muziek en leverderden een keur aan ijzersterke bands op, zoals de orkesten van Cab Calloway, Duke Ellington en Fletcher Henderson. Karaktervolle muzikanten zoals Billie Holiday, Louis Armstrong en Fats Waller werden omarmd door het publiek. Hoe ging het er werkelijk aan toe in de clubs van Harlem? Wat was de invloed van de Mafia en de Joodse ‘Koosher Nostra’ op de muziek? Wat is een flapper girl? En wie is toch die reefer man? Nieuwgierig? Check de speellijst hier.

Nieuws

Nieuw Management

maart 21, 2016

Per direct is Jeffrey aangesloten bij een nieuw management, te weten; Speakersacademy. Beide partijen zien er naar uit om de samenwerking verder te ontwikkelen. Contactgegevens vind je onder de knop ‘contact’ of kijk direct hier.

Nieuws

Ruim €22.000 opgehaald tijdens FATU XL

maart 18, 2016

Tijdens de afgelopen FATUXL in de HMH hebben we maar liefst €22.212,37 opgehaald voor talentontwikkeling in Amsterdam Zuidoost. Vanavond hebben we de cheque officieel overhandigd tijdens de opening van ITPF, In The Picture Festival, hét theaterfestival voor nieuw talent. Voor een volle zaal werd de cheque in ontvangst genomen door Saundra Williams, manager van Krater Art & Community en coördinator van Talent Lab, die scholing en workshops mogelijk maakt aan nieuw talent. Onze speciale dank gaat uit naar Jandino Asporaat, Najib Amhali, Jörgen Raymann en Roué Verveer. Zonder hen was dit nooit mogelijk geweest😎❤️🙏  #FATUXL #Benefiet #HMH #Talentontwikkeling

Nieuws

FATU XL Was Een Feest!

februari 29, 2016

Het was epic! Ooit hadden we een droom, en gisteren werd het opeens werkelijkheid. 10jaar FATU in een tot de laatste stoel uitverkochte Heineken Music Hall, voor ons omgedoopt in Parbo Fatu Hall:-)

Wat een publiek! En wat een droom line-up! Jandino Asporaat, Jörgen Raymann, Najib Amhali en Roué Verveer, voor het eerst samen in een show. Knalharde to-the-point comedy met een bulderende lach als gevolg. Dat na FATU!

We zijn dankbaar; aan de comedians met hart voor FATU, dankbaar aan een trouw publiek, en dankbaar voor alle vrijwilligers van het Bijlmer Parktheater die keihard aan het bikkelen zijn geweest om een mooi bedrag op te halen voor talentontwikkeling in Zuidoost.

Een xtra shoutout aan productie, techniek crew, catering en de warme ontvangst in de Heineken Music Hall. Zonder al jullie trouwe support was dit never nooit niet mogelijk geweest. De laatste buiging is voor jullie
#lobi #liefde #FATUXL

Nieuws

FATU Bestaat 10 Jaar En Dat Gaan We Groot Vieren!

december 18, 2015

FATU bestaat tien jaar en dat gaan we vieren! Eenmalig, extra groot, met de grootste namen van de afgelopen 10 jaar in een extra grote ruimte: de Heineken Music Hall.
Kom genieten, vier met ons mee en draag ook nog bij aan het goede doel!

10 jaar geleden alweer kleinschalig begonnen in het oude Krater Theater onder de flat Hofgeest in Amsterdam Zuidoost zijn we nu, via ons vaste thuishonk, het Bijlmer Parktheater, uitgegroeid tot een vast begrip in Zuidoost en ver daarbuiten. Nog steeds werkend met ons vaste team, zowel op het podium als daarachter, zijn we inmiddels uitgegroeid tot de langstlopende comedyshow van Nederland!

Dankbaar zijn we aan alle topcomedians en talenten die elke laatste zondagmiddag van de maand kwamen spelen voor een uitzinnig Zuidoost publiek. Onze dank gaat ook uit vooral uit naar jullie, onze trouwe fans die ons de afgelopen 10 jaar zijn blijven steunen en ons elke keer weer de motivatie gaven om met de dikste comedy te komen.

Je begrijpt reden genoeg voor een extra groot feest!

Niemand minder dan de absolute top van comedy Nederland, Jandino Asporaat, Jörgen Raymann, Najib Amhali en Roué Verveer zullen jullie een spetterende FATU geven die jullie nog lang zal heugen. Voor het eerst samen in één en dezelfde show, gewoon op de zondagmiddag zoals jullie van ons gewend zijn en gewoon in Zuidoost, maar dan in een tot FATU omgedoopte Heineken Music Hall.

FATU staat voor verbinding. Ons publiek is multicultureel. Een goede mix van man en vrouw en van jong tot ouder. Daarom hebben we niet alleen deze topcomedians bereid gevonden om samen ons jubileum te vieren maar dragen ze ook bij aan talentontwikkeling in Zuidoost. De inkomsten van deze show zijn namelijk voor de talenten van Talent Lab (van Krater Art & Community) zodat zij weer een jaar lang lessen kunnen volgen in theater, dans, spoken word en natuurlijk comedy.

De presentatie van deze speciale FATU is, zoals van ouds in handen van jullie MC Jeffrey Spalburg en zijn vaste muzikale kracht, DJ Phantom.

Zondagmiddag 28 februari 2016, 15:00u, Heineken Music Hall

Groot, Groter, Groots. FATU XL. Wees erbij en zodat jij ook na 10 jaar weet, hoe je de juiste FATU breekt!

Nieuws

TV Opnames Van Baas!

december 8, 2015

Jeffrey’s vierde avondvullende voorstelling wordt vereeuwigd. En jij kan daar bij zijn! Op woensdagavond 16 december worden er TV opnames gemaakt van zijn lopende programma BAAS. Waar? Theater Zuidplein in Rotterdam! Kam je haren en wees meer dan welkom. Kaarten vind je hier.