Nieuws

Jeffrey Te Huur!

februari 4, 2019

Jeffrey Spalburg, opgegroeid in Twente, bracht eind 2012 de single ‘Hengelo-o-o’ uit, het nummer uit de cabaretvoorstelling ‘Thuus’ en was vaak te zien in televisieprogramma’s als Comedy Factory en Raymann Is Laat. Jeffrey is comedian, cabaretier en schrijver met twee grote liefdes; muziek en theater. Hij bedenkt, schrijft, voert uit en is een meester in het vertalen van uw boodschap op een heldere en humoristische wijze. Door zijn ruime ervaring op het podium weet hij altijd snel en direct op een positieve manier contact met zijn publiek te maken en stuurt iedereen weer met een goed gevoel op pad.

‘Jij bent best grappig!’ zei laatst iemand tegen mij. Normaal een vreselijk compliment voor een cabaretier maar in deze setting was ik er blij mee. Het was namelijk na afloop van een dagvoorzitterschap. En daar gaat het niet om mij, als performer. Of om de hardste lach, maar om het programma. De informatie die de deelnemers op een ontspannen en onderhoudende manier krijgen voorgeschoteld. En als dat kan met een lach; des te beter. Dan weet je zeker dat het verhaal van zo’n dag ook beter blijft hangen. Wat dat betreft is dagvoorzitter zijn hetzelfde als een avondje cabaret; in beide gevallen stuur je ze met een goed gevoel naar huis.

Er is alleen één groot verschil. Als cabaretier vertel ik mijn eigen verhaal en als dagvoorzitter het verhaal van jullie; de opdrachtgever. Wat dat verhaal is, krijg ik meestal te horen in een voorgesprek. Bij een boeking is dat altijd stap één. Tijdens die stap ben ik als een hongerige student en wil ik altijd zoveel mogelijk weten; wat is de setting? Voor wie is de dag bestemd? Wat willen jullie meegeven? Ik lees mezelf in en vorm een beeld. Daar laat ik dan mijn gedachten over gaan en begin ik te schetsen in mijn hoofd. Dat werkt als een soort van hogedrukpan voor mij. Met de deadline in zicht vorm zich het concept. Denken aan leuke dingen; ik heb er mijn werk van gemaakt.

En dan begint stap 2; het schrijven. Als ik zelf het programma van de dag mag maken zorg ik voor een logische opbouw en werk ik toe naar een hoogtepunt. De flow is daarbij erg belangrijk. In een bestaand programma, kies ik welke teksten ik waar gebruik en zorg ik voor zoveel mogelijk ‘munitie’ die ik bij elk onderdeel kan inzetten. Wanneer ik wat gebruik, hangt altijd af van het moment. Wanneer je bijvoorbeeld iemand interviewt die net noemt wat jij al had opgeschreven dan laat je die tekst natuurlijk aan je voorbij gaan.

Daarmee zitten we al bij stap 3; de uitvoering. Het bouwen van een goede sfeer. En hoe maak je die? Met humor. Ben blij dat ik als cabaretier in het vak als dagvoorzitter ben gerold. Dan gaat het een stuk makkelijker. Moet er niet aan denken om met al je voorbereide volzinnen voor een zaal te moeten spreken die er helemaal geen zin in heeft. En die zijn er genoeg. Want als je op de maandagochtend door je baas verplicht naar een congres over veranderingsmanagement wordt gestuurd zijn er, op dat moment, wel duizend andere dingen die je liever wil doen. Aan mij dan de uitdaging om zo snel mogelijk die ongemakkelijke wolk van weerstand die er hangt, weg te krijgen. Met humor. Dan is het schakelen, improviseren en in ieder geval niet angstvallig willen vasthouden aan je opgeschreven tekst. Dat is ook de reden dat ik altijd alles uit mijn hoofd doe. Als dagvoorzitter moet je contact maken en verbinden. En niets wat dan zo in de weg zit als voorgelezen papiertjes, die letterlijk tussen het publiek en het podium staan.

Ik heb dat al op veel plekken mogen doen. Niet alleen in buurthuizen of schouwburgen maar ook in feestzalen of schoolkantines. Voor de meest uiteenlopende soorten publiek. Van artsen tot ambtenaren, profesoren tot politieagenten maar ook voor hulpverleners of bewoners van een AZC.

Ik vertel graag jullie verhaal. De toon waarop is ook belangrijk. Het moet passen bij het onderwerp of het doel van de dag. Ik bedenk, schrijf en voer uit en steeds is het mijn uitdaging om met creativiteit het concept van zo’n dag, zo goed mogelijk over te brengen bij het publiek. En ze weer met een gevoel naar huis te sturen. Met humor. Maar ook altijd uit het hoofd.

Uit: SpeakersAcademy Magazine 2019

Nieuws

Nu Te Zien!

januari 11, 2019

Dit jaar staat Jeffrey in twee grote muziektheaterproducties. Hij is zowel te zien in de voorstelling It’s A Man’s World als in Crooner’s Night Club.

Crooners Night Club

In It’s A Man’s World speelt hij samen met de zangers Yerry Rellum en Steffen Morisson en is een ode aan de grooste soulzangers aller tijden. Soullegendes James Brown, Stevie Wonder en Marvin Gaye wisten ondanks hun zware leven en sociale achterstand, uit te groeien tot ware iconen. Stoere mannen die elk op hun eigen manier een verschil maakten, maar ook kwetsbare zonen en twijfelende vaders waren. In deze voorstelling komt hun muziek tot leven en verlaat je gegarandeerd weer, als herboren het theater. Meer info vind je hier.

Crooners Nigh’t Club is de opvolger van de succesvolle voorstelling Swingin’ Harlem en gaat over de nachtclubs van New York en Las Vegas in de jaren 50 van de vorige eeuw. Precies in die sfeer wordt je een avond ondergedompeld in de verhalen en unieke omgangsvormen van de legendarische artiesten uit die tijd en kan je genieten van hun muziek. Samen met het puikje van de Nederlandse jazzscene is dit een bigband spektakel waarin muziek, comedy en mooie verhalen hand in hand gaan.

Zie ‘agenda’ op deze site voor de speellijst of check hier.

Nieuws

Ho, Ho, Ho! Jeffrey In De kerstrevue

december 8, 2018

Al voor het derde jaar succesvol op rij; De Kerstrevue. Inmiddels niet meer weg te denken in Twenteland. Met muziek, theater, comedy.

Was Jeffrey vorig jaar nog ‘te gast’, dit jaar is hij elke avond live on stage. Een show met eigenzinnige experimenten en onverwachte samenwerkingen. Vier kerst zoals je nog nooit kerst hebt gevierd. Met eten, drinken, grappen, verhalen, verlangens, poëzie en muziek. En dat allemaal in 1 show; ‘Wat wo’j nog meer?’

Bestel je kaarten hier!

Nieuws

NUUWS!

februari 15, 2018

Wegens succes in de reprise! NUUWS! Een satirisch programma waarin nieuws vanuit de Bijlmer op een grappige, kritische of poëtische wijze eindelijk aan het publiek zal worden voorgelegd.

 

Bijlmer de beroemdste wijk van Nederland, waar iedereen een mening over heeft, maar klopt die mening eigenlijk wel?

 

Vanaf zijn NUUWS-desk neemt cabaretier Jeffrey Spalburg samen met een bonte stoet van comedians, acteurs, zangers en entertainers het NUUWS van 50 jaar Bijlmer met jullie door. Wat zijn de (verborgen) verhalen van de bewoners? Vanuit de politiek? Wat heb je nooit geweten? Wat zou je zeker moeten weten? Beleef de Bijlmer, zoals je hem nog nooit hebt beleefd in deze speciale NUUWS editie.

 

Een programma in de sfeer van The Daily Show, Zondag Met Lubach en andere nieuwszenders maar dan live!

 

Met medewerking van: Quincy Menso, Darryl Veldman, Jeffrey Flu, Orville Breeveld, Victor Luis Van Es, Sidney Schmeltz, Lucinda Sedoc, DJ Phantom, Sarah-Jane en Graziëlla Hunsel.

Zondagmiddag 25 november, 14u, Bijlmer Parktheater. Bestel je kaart nu hier.

 

Nieuws

Boeken! Boeken! Boeken!

november 6, 2017

Deze maand twee nieuwe boeken waar Jeffrey in staat! Als eerste Suriname Bekend(t).

Alweer het 2e deel van dit salontafelboek van topfotograaf Raul F. Neijhorst. Met 75 onthullende portretten van 75 Surinaamse sterren uit Nederland en andere landen. Met een selectie, zonder iemand te passeren, zonder afbreuk te doen, zonder te verwaarlozen en zonder te…..(vul zelf maar in). Maar wel met één duidelijke missie; een footprint achterlaten die een inspiratie kan zijn voor ieder persoon waar dan ook maar vooral voor het Surinaamse kind. Dat ongeacht je afkomst en je herkomst je alles kan bereiken als je er maar hard genoeg voor werkt. Inspiratie door personen die nu nog in leven zijn, en niet pas gaan eren als het al te laat is. Jeffrey is trots dat hij hieraan mee mag werken. Bestellen van beide boeken kan hier. Ook als leuke cadeautip!

Het tweede boek is: For The Love Of Music, van Nathalie Lans, bekend van het  Jazzpodium Waterweg. Een boek met portretten van 50 muzikanten en performers die vertellen over hun liefde voor muziek. De meest directe taal die er is, direct verbindt met anderen maar ook met je diepste zelf. Aangezien een van Jeffrey’s grootste liefdes juist muziek is, mocht hij ook niet ontbreken:-) De schitterende zwart-wit foto’s in het boek zijn van Fekke B, Gerard Groenendijk, Marcel Boshuizen en Eva Winkelman en John Valk. Het resultaat is een monument voor alle muzikanten, hun podia en hun publiek. Met o.a. Joseph Bowie, Candy Dulfer, Cyril Directie, Ellen Ten Damme, Laura Fygi en Ben Van Den Dungen.

Nieuws

Verassende Animatievideo Van Nieuwe Single BAAS

juni 30, 2017

Deze zomer laat Jeffrey weer van zich horen en is hij terug met zijn nieuwe nummer ‘Baas’! Het nummer speelt in op de ‘problemen’ binnen relaties en de verschillen tussen mannen en vrouwen. Ontzettend herkenbaar! Jeffrey voelt zich de man, maar als hij weer thuis is dan is de vrouw toch echt de baas en voelt Jeffrey zich weer een klein ventje.

Made In Hengelo
De muziekvideo is geschoten door AlienTrick en bevat verschillende, unieke technieken. Met behulp van motion graphics zijn er op ludieke wijze verrassende elementen aan de muziekvideo toegevoegd. Het gebruik van animatie in ‘reallife’ is iets wat je niet vaak terugziet in hedendaagse muziekvideo’s. Daarnaast is er gebruik gemaakt van additioneel audiodesign (geluidseffecten), cartoon shading en grading (kleurcorrectie). De productie voor de video werd in samenwerking met JBL, Brok en Erik Journée uitgevoerd.

Net als bij AlienTrick liggen Jeffreys roots in Hengelo, wat zorgde voor veel raakvlakken en een perfecte match!

De single is nu te downloaden via iTunes

Nieuws

TC Tubantia

mei 20, 2017

Cabaret, rap, stand-upcomedy, acteren. Jeffrey Spalburg kon al zoveel en nu is hij jazzzanger bovendien. In het najaar gaat hij ook nog eens een roman schrijven. „Het zit in mijn karakter, denk ik.”

Theo Hakkert

Wat geef je door? Sinds Jeffrey Spalburg (Hengelo, 1971) vader is, denkt hij daar geregeld over na. Zijn gedachten grijpen terug op familieverhalen. Hoe zijn vader, destijds in Suriname, al jong moest bijdragen aan het gezin. „Elke morgen om half vijf liep hij naar de markt in Paramaribo. Drie kwartier lopen heen. Om de eieren te verkopen van het erf waar hij woonde. Van het geld moest hij groente kopen, of vlees als hij een goede dag had, en dan moest hij weer drie kwartier teruglopen naar huis. En dan nog een half uur naar school lopen.”

Wellicht was het voor zijn vader niet uitzonderlijk. „Hij deed in ieder geval nooit stoer van: dit moest ik vroeger doen. Toen ik vader werd, besefte ik hoe heftig het verhaal was. Een offer om te leven. En om verder te komen. Wat heb ik mijn zoontje nou eigenlijk te vertellen? Dat ik een keer in de file stond, op weg naar Hengelo? Dat zijn toch geen verhalen. Wat me vandaag toch is overkomen, jongen! Ik was wel een half uur te laat!”

Je vader vertelde er wel over?

„Als je er naar vroeg. Hij kon heel mooi vertellen. Hij stond voor de klas, hij kon het goed overbrengen. Ze waren heel erg arm, dat heeft hij wel eens gezegd. Misschien was het nog wel erger dan hij ons zei. Zo jong, en dan voor de boodschappen moeten zorgen.”

Jeffrey Spalburg vertelt het met een serieuze blik, maar dan klaart zijn gezicht op. „Ik mocht voetballen. Hij mocht niet voetballen. Mijn oma was bang dat hij wat zou breken, en dat konden ze niet betalen. Ik mocht gewoon bij Achilles ’12 voetballen.”

Wat hebben we het toch goed.

„Maar dat is ook zo. Heel veel mensen realiseren zich niet hoe goed ze het hebben. Er wordt ontzettend veel ge- klaagd en er is veel onvrede. Maar als je de dingen naast elkaar zet: in Nederland is ook veel armoede geweest. Veel armoedeverhalen die van toepassing waren op mijn vader, had je hier ook. Mijn moeder komt ook niet uit een rijk gezin. Alleen rijk aan kinderen, zeven, en verhalen over barre winters. En het is nog niet eens zo lang geleden. Het is de generatie vóór de onze. Hoor toch wat ik zeg. Ik begin een oude lul te lij- ken.”

Of hij denkt nog verder terug. Aan zijn overgrootmoeder. „Zij was een vrouw die in Suriname voor een rijke witte familie moest koken. Ze had een heel getalenteerde zoon, maar er was geen geld om te studeren. Maar omdat hij de maaltijden die zij aan de meester in het huis gaf zo op prijs stelde, heeft ze gewoon een keer de vraag gesteld. Wat not done was, want je moest wel je positie weten tegenover degene die bo- ven je stond. Zo werd hij een van de eerste zwarte mannen met een machinistendiploma. Hij laveerde met de tankers tussen Venezuela en Curaçao. Van het geld dat hij verdiende, is uit- eindelijk het huis gebouwd waar mijn vader geboren is. Dat soort verhalen, prachtig. Het zijn de dingen die je wilt doorgeven.”

Jeffrey Spalburg heeft dit soort verhalen verwerkt in zijn cabaretprogram-ma’s, maar ze zullen ook de basis vormen van de roman die hij gaat schrijven. Dit najaar moet het gebeuren. Christine Otten staat hem daarbij terzijde. Hij speelt momenteel in de voorstelling Swingin’ Harlem en die wordt volgend jaar hernomen. Tussendoor heeft hij vier maanden.

Kun je dat doen naast al jouw andere activiteiten?
„Dit wordt afzonderen, denk ik, omdat ik er geen ervaring mee heb. Als je schrijft, kom je op veel associaties, plek- ken waarvan je niet wist dat ze ook bij het verhaal hoorden. Zo gaat het bij mij. Als ik met het een bezig ben, versterkt het dat andere. Ben ik met muziek bezig, dan schrijf ik met mijn linkerhand een paar comedy-ideeën op. En andersom. Ik ben er nog steeds niet over uit hoe dat komt.”

Dit gaat niet meer anders worden?

„Je kunt jezelf niet veranderen, in die zin. Later als ik groot ben ga ik dit en dit doen, dat is een denkfout. Klinkt leuk,

maar je blijft wel de persoon die je bent.”

De persoon die Jeffrey Spalburg altijd al was, wist op jonge leeftijd dat hij naar de toneelschool wilde. „Ik was problematisch op de lagere school, had te veel energie. Ik werd bestempeld als vervelend en kon nooit mijn mond houden.” Hij heeft veel te danken, zegt hij, aan Rinus Morsink, zijn leraar op de Plechelmusschool. „Hij kon het kanaliseren, die energie van mij, door muziek te maken of theater. Daar bloeide ik he- lemaal van op. Ik heb inderdaad toneelschool gedaan, maar ik doe nu iets an- ders dan waarvoor ik ben opgeleid. Cabaret, kleinkunst.”

Kan het ook zijn dat je té veelzijdig bent?
„Soms denk ik daar wel eens over na. Wat maakt dat je alles goed kunt, maar nergens in uitblinkt? Het zit in mijn ka- rakter, denk ik. Ik vind veel dingen leuk en dan doe je ze met overtuiging. Het komt ook door de omstandigheden waarin ik ben opgegroeid. Ik ben niet Surinaams, maar ook geen Tukker: ik zit ergens tussenin. Ik ben geen muzikant, geen acteur: ik zit ergens tussenin. Ik ben gewoon alles tegelijk.”

Je hebt niet het gevoel dat je ergens thuis bent.
„Thuis is soms eerder ‘a state of mind’ dan een plek. Thuis in Amsterdam, thuis in Hengelo, thuis in Suriname. Ik ben nooit thuis, denk ik.”

De lijst van programma’s en voor- stellingen waarin hij te zien is geweest of aan heeft bijgedragen, is imposant. Speelfilms, televisie (onder meer De Groote Markt 30 voor RTV Oost), vier cabaretprogramma’s, en natuurlijk de hit Hengelo-o-o. „Door de clip viel alles op z’n plek toen. Als het dan gebeurt, word je geleefd. Die dag ging de clip vi- ral en was zelfs in het NOS Journaal. De telefoon stond roodgloeiend, de hele tijd. Interviewaanvragen non-stop. Zo bizar, zo heftig, zo intens. En toen was het al even snel, pats, weer weg. Een- dagsvlieg, riepen ze toen. Nee, ze ma- ken er zelf een eendagsvlieg van. Ik was er daarvoor al en ik ben nog steeds be- zig. Ik heb het nooit gedaan om be- roemd te worden of te scoren. Op een gegeven moment weet je pas waarom

je iets doet zoals je het doet. In het be- gin doe je dingen omdat je ze leuk vindt, of om je te profileren, of als over- levingsmechanisme.”

Een heel verschil met nu. Hengelo-o-o is nog maar vijf jaar geleden. Zo snel gaat de tijd. „De generatie nu kijkt wat er te halen valt en heeft geen oog voor de weg er naar toe. Veel raps die online gelijk miljoenen hits hebben. Come- dians met veel aanhang op social media die daardoor makkelijk kunnen scoren. De hele weg er naar toe, we legden die af omdat we dat moesten doen, van onszelf. Zij doen het om te zien wat er te halen valt. Een heel andere insteek. Vroeger moest je les nemen, talenten- jachten aflopen. Nu is het: als de stoel op televisie omdraait ben je binnen. Ze maken een deal, brengen een plaat uit en brengen je onder bij shows.”

Maar het beklijft niet.

„Nee. Het gaat veel te snel. Er is geen periode van groei.”

Aan alles wat hij doet, heeft hij zo pas jazzzang toegevoegd. Vanavond staat Jeffrey Spalburg in Almelo met de voorstelling Swingin’ Harlem. Hoe dat zo? „Ben van den Dungen heeft mij gevraagd, een van de beste saxofonisten van Nederland. Ik ken hem nog uit de periode dat ik in een jazzdancebandje zat, als rapper en mc. Ik vertelde hem dat ik een programma wilde ontwikkelen met muziek en cabaret. Ontwikkel dat maar bij ons, zei hij. Hij zag in mij een zanger, ik was er onzeker over.”

Van den Dungen liet hem stukken van Cab Calloway zingen, gecoacht door zangeres Deborah Carter. Stukken uit Swingin’ Harlem, een muziekthea- tervoorstelling over de ontwikkeling van de Newyorkse wijk Harlem in de jaren 20 en 30. De zwarte bevolking van de VS vluchtte in die jaren naar het noorden. In Harlem ontstonden jazz- clubs en theaters. Cab Calloway en Duke Ellington zetten de toon. „De wijk werd een vrijplaats voor cultureel ondernemerschap.”

Van den Dungen gooide hem voor de leeuwen op het jazzfestival Leusden. „Gelijk meedoen, vond hij, terwijl ik alleen wilde kijken. Ik was supernerveus, maar het ging goed.” Nu is hij een van de vocalisten van Swingin’ Harlem. „Wat ik zo mooi vind, is dat het ergens ook actueel is. Het gaat hier over vluchtelingen die veel hebben opgebouwd. Vluchten kan ook een zegen zijn.”

Hoe sterk is jouw band met Hengelo eigenlijk nog?
„Ik ben er geboren, dus die band is er en blijft er. Het bekende gezegde: je kunt de Tukker wel uit Twente halen, maar Twente niet uit de Tukker.” In één adem verder: „Wat mij laatst opviel: Twentse houtsnijwerken aan oude boerderijen hebben allemaal betekenis. Stiepeltekens zijn er in Suriname ook. Vooral in de binnenlanden, waar de marrons leven, de weggelopen slaven. Zij doen veel met houtsnijwerk. Al zie je dat langzaam verdwijnen, terwijl het zo mooi is. De kleuren ook, de kennis van hoe je een hoofddoek bindt.”

Hij trekt de lijn zo door naar het Twents. „Kleine dorpsscholen in Twente hebben het moeilijk. Net als de Twentse taal. Zo jammer. Het Twents is zo economisch. Niet te veel woorden. Daardoor kun je precies de kern raken. Dat is veel sterker dan vijf zinnen.”

Heb je daar nu meer belangstelling voor gekregen dan toen je in Hengelo zat?
„Natuurlijk. Als je in Hengelo woonde, wilde je daar niet wonen. Zo snel mo- gelijk weg. En nu houdt het me bezig.”

‘Swingin’ Harlem’ is vanavond te zien in Hof88, Almelo. Aanvang 20.15 uur.

Tekst: Theo Hakkert, Fotografie: ©Carlo Ter Ellen

Nieuws

Mijn Boekenkast

april 18, 2017

In het WIT Wonen magazine van deze maand geef ik een kijkje in mijn boekenkast.

 

“Taal Is Mijn Instrument”

Als kind kon hij nog geen minuut z’n mond houden. als je alle guldens optelt die zijn ouders hem vroeger beloofden in ruil voor een beetje stilte, was hij nu miljonair geweest. Maar het heeft hem wel gebracht waar hij nu is, taal is zijn instrument.

“Ik ben opgegroeid in een huis vol boeken”, vertelt Jeffrey. “Bij ons thuis waren boeken altijd binnen handbereik. Mijn vader was een groot liefhebber. Zijn belangstelling was heel breed: historische romans, literatuur, maar ook kookboeken en boeken over Suriname hadden zijn belangstelling. Onze roots liggen daar. Als ik een vraag over Suriname had, liep mijn vader de zoldertrap op om terug te komen met een boek dat mijn vraag beantwoordde. Dat heeft me geholpen mijn identiteit te vinden. Hoewel ik geboren en getogen ben in Hengelo, was ik een buitenbeentje met mijn bruine huid. Als ik daarom weer eens wat naar m’n hoofd geslingerd kreeg, hield ik me staande met humor en relativering, dus met woorden.”

Hengelo-o-o

Als je intikt wat Jeffrey Spalburg allemaal doet of gedaan heeft, ga je spontaan hyperventileren. Hij is niet alleen cabaretier, stand-up comedian, (film) acteur, zanger, tekstschrijver voor theater en televisie, maar ook literaire talkshow host. Hij schreef en speelde de solotheatervoorstellingen ‘Brommers Kiek’n, Spiekerboks, Thuus en Baas en natuurlijk was er die grote hit, die heel Nederland kent: Hengelo-o-o.

Mounir Samuel

“Wat ik doe, is verhalen vertellen, of ik nu optreed of een tekst voor comedy, cabaret, een songtekst of een column maak. Of ik nog tijd heb om te lezen? Ja hoor, ik presenteer met romanschrijfster Christine Otten een literaire revue in Amsterdam en daar moet ik natuurlijk voor lezen. We hebben andere schrijvers te gast, zoals de publicist en politicoloog Mounir Samuel, die als vrouw werd geboren. Zijn boek ‘Liefde is een rebelse vogel’ is echt het mooiste wat ik de afgelopen tijd gelezen heb, een prachtig geschreven liefdesverhaal. Maar ook het boek ‘We hadden liefde, we hadden wapens’ van Christine Otten is een favoriet van mij. Om met die schrijvers over hun boeken te kunnen praten, is echt een kick. Soms noem je een zinnetje dat je extra heeft geraakt en dan komt het verhaal erachter los. Daardoor krijgt het heel veel body.”

Boek Schrijven

“Na vier avondvullende soloproducties, zit ik nu in de jazzvoorstelling Swingin’Harlem. Ik ben daarin gerold als cabaretier op een stand up achtige manier. Ik zing ook, veel nummers uit de Harlem renaissance, van o.a. Cab Calloway en teksten van mezelf. Maar ik wil ook de tijd nemen om een boek te schrijven. Dat zit al lang in mijn hoofd en dat wil eruit!”

“Toen mijn vader overleed, moesten wij, zijn vier kinderen, het ouderlijk huis leeghalen. Mijn moeder verhuisde met ons mee en zo zaten wij weekenden achter elkaar tussen de stapels boeken. Al die boeken gingen door onze handen en dat maakte zoveel herinneringen los. De boeken brachten ons bij elkaar. Het was en is voor mij een rijke bron om uit te putten.” ⬦

Tekst: Feya Wouda, Fotografie: ©Mo Barends.

 

Nieuws

Jazzy Jeff

september 27, 2016

Dit seizoen even geen eigen voorstelling voor Jeffrey. Hij staat dan namelijk op de planken in Swingin’ Harlem, een van de grootste muziekproducties van dit moment. Samen met de top van de Nederlandse Jazz tourt hij langs alle theater in Nederland.

Swingin’ Harlem neemt je mee diep in de nachtclubs van de New Yorkse wijk Harlem, waar jazz de belangrijkste bijzaak van het leven was. De hevige concurrentie en losse sfeer zorgden voor de bloei van spannende muziek en leverderden een keur aan ijzersterke bands op, zoals de orkesten van Cab Calloway, Duke Ellington en Fletcher Henderson. Karaktervolle muzikanten zoals Billie Holiday, Louis Armstrong en Fats Waller werden omarmd door het publiek. Hoe ging het er werkelijk aan toe in de clubs van Harlem? Wat was de invloed van de Mafia en de Joodse ‘Koosher Nostra’ op de muziek? Wat is een flapper girl? En wie is toch die reefer man? Nieuwgierig? Check de speellijst hier.